Schoon!
Waarom is schoon belangrijk?
Op basisscholen verblijven jonge kinderen gedurende een langere tijd in een bepaalde ruimte. Ze moeten daar tot ontwikkeling komen. Ook leraren moeten prestaties leveren. Een schone, frisse school is belangrijk voor de gezondheid. In een onhygiënische school zijn kinderen gevoelig voor ontwikkeling van astma en allergieën.

Hoe staat de basisschool er voor?

Ziekteverzuim
Hier geldt dat een schone leefomgeving van belang is om je prettig te voelen, terwijl een verloederde school angst en agressie oproept. Het belang van hygiëne omwille van gezondheid is hier evident. Een schone omgeving werkt prettiger en verhoogt de arbeidsproductiviteit. Omgekeerd is veelvuldig aangetoond dat niet-schone werkplekken mensen ziek maakt en tot verhoogd ziekteverzuim leidt. (Wat doet schoonmaak, OSB 2010)

Kwaliteit van de gebouwen
Tachtig procent van de schoolgebouwen in het basisonderwijs heeft een slecht binnenklimaat. “De aard, intensiteit en de duur van het gebruik van schoolgebouwen zijn de afgelopen jaren sterk veranderd. De huidige programma’s van eisen leiden tot gebouwen die niet meer voldoen aan de verwachtingen”, schreef Rijksbouwmeester Van der Pol in het rapport ‘Gezond en Goed Scholenbouw in Topconditie’ (juli 2009).
Ook in de publicatie van Rebel (2010) valt te lezen dat de kwaliteit van gebouwen niet goed is.
Op het terrein van het binnenklimaat, het onderhoud en de schoonmaak worden zelfs de laag gestelde minimumeisen niet gehaald.

Intensiever gebruik
Scholen worden meer gebruikt door buitenschoolse opvang. En de scholen worden intensiever gebruikt door de verschuiving van klassikaal naar individueel onderwijs. Hierdoor worden alle ruimtes meer gebruikt.

Schoonmaakkwaliteit
In 2006 werd door MasterkeyPlus in opdracht van het Ministerie van OCW al geconcludeerd dat de schoonmaakkwaliteit binnen schoolgebouwen van het PO in Nederland nog niet op een acceptabel niveau is.
In 2006 werd al de verwachting uitgesproken dat de vervuiling binnen schoolgebouwen zal toenemen door het multifunctionele gebruik van scholen en het “gunnen” van de schoonmaak op basis van prijs en niet op basis van kwaliteit. (MasterkeyPlus, 2006). In de praktijk is dit vele jaren later duidelijk merkbaar.

Schooldirecteuren en leraren ontevreden
Uit onderzoek (DUO, december 2010) blijkt dat schooldirecteuren, bovenschoolse bestuurders en leerkrachten nog steeds ontevreden zijn over het binnenklimaat qua frisse lucht en qua stofvrij houden van lokalen. Hiernaast heerst er ontevredenheid over de hygiëne op toiletten.

Bijlagen / publicaties
  1. Publicatie ‘Wat doet schoonmaak’, OSB, januari 2010